» » 10 Tanda Hormon Tak Stabil Yang Perlu Kita Tahu

10 Tanda Hormon Tak Stabil Yang Perlu Kita Tahu

 

hormon tak stabil (1)

Assalamualaikum.

Wanita dan hormon memang tak dapat dipisahkan. Bila ada apa-apa masalah perasaan dan kesihatan, mulalah hormon yang akan disalahkan. Ayat paling biasa didengar adalah ‘hormon tengah tak stabil la tu”.

Tapi memang betul pun. Sistem badan kita ini dipengaruhi oleh hormon. Terutamanya untuk orang perempuan, hormonnya lebih kompleks berbanding lelaki. Sebab itu lelaki susah nak faham wanita, dan kadang-kadang wanita sendiri tak faham dengan diri mereka sendiri!

Haa kalau nak pastikan kita ini ada masalah hormon tak stabil atau tak, bolehlah periksa dari 10 tanda-tanda ini;

 

Tanda Hormon Tak Stabil

1. Berat badan semakin meningkat

2. Lemak terkumpul di perut

3. Keletihan yang melampau

4. Kehilangan nafsu

5. Kemurungan, senang marah, dan mudah tertekan

6. Sukar tidur malam

7. Kuat berpeluh

8. Kitar haid tak teratur

9. Teringin makan sesuatu (craving)

10. Kulit berminyak dan jerawat

 

Macam mana, ada tak mana-mana tanda ni yang kena pada anda?

One Response

  1. Maria Firdz
    | Reply

    Ada juga tanda-tanda tu… cuma berat tu je tak naik-naik… hehe

Leave a Reply

CommentLuv badge